Тунелно осветление, което
не се плаши от разстоянията
но се оказа, че изобщо не е така. Светодиодното осветително тяло TunLite осигурява добро и равномерно разпределение на светлината, а системното решение като цяло е много привлекателно“.
-Берт Торсон, технически ръководител на проекта, Trafikverket (Шведска пътна администрация)
Лундбютунел в Гьотеборг има нужда от осветление за дълги разстояния. Системите за осветление в дългия 2,2 km тунел се използват 24 часа в денонощието. Когато досегашните лампи достигат края на своя експлоатационен срок, пътната администрация Trafikverket търси най-модерен заместител.
Няколко стандарта трябва да бъдат изпълнени, за да бъде тунелното осветление изрядно. Trafikverket търси енергийно ефективна арматура, осигуряваща бяла светлина с добро цветопредаване. Тъй като поддръжката води до прекъсвания и струва скъпо, осветлението трябва да бъде и дълготрайно. И накрая, системата трябва да отговаря на стандартите за ярка и равномерна светлина без стробоскопични ефекти.
Светодиодното Philips TunLite е подложено на изпитание. „Направихме пробна инсталация с 10 66-ватови светодиодни тела TunLite – обяснява Берт Торсон, технически ръководител на проекта в Trafikverket. – Резултатите със светодиодите бяха толкова добри, че се опитахме да намалим мощността до 61 W. Резултатът беше наистина впечатляващ и затова инсталирахме 160 осветителни тела в центъра на тавана на тунела. Разстоянието между осветителните тела е 8 метра, докато предишното беше 6 метра. Вече решихме да инсталираме светодиодни тела по целия тунел“.
Сега са необходими по-малко лампи, което намалява общите разходи. Освен това новото осветление подобрява безопасността в тунела. Берт Торсон обяснява: „Потребителите реагираха много положително. Те намират светодиодното осветление за много по-ясно от жълтата светлина на старите лампи SON. Цветопредаването също е по-добро – Ra 70, – което подобрява безопасността на движението в тунела“.
Модерните светодиодни лампи имат 60 000 часа експлоатационен срок, което свежда до минимум разходите за поддръжка и прекъсванията на движението. Консумацията на енергия е намалена с 21 000 kWh годишно, а емисиите на CO₂ – с 25 000 kg годишно.